Google sitelink ها فرمت های از نمایش لینک های سایت در گوگل هستند که به دنبال نتایج جستجوی اصلی،چند مورد از sitelink دیگر نیز ارئه می کنند. از نظر بیشتر اپراتورهای وب سایت ها، sitelink ها به تقویت اعتبار کمک می کنند و همچنین روشی برای کنترل حوزۀ وسیع تری از صفحه نتایج جستجو هستند. به همین دلیل هستند که sitelink ارزش مندند.
در اینجا به یک نمونه از لیستینگ sitelink ها اشاره می کنیم. وقتی در گوگل کلمه کلیدی “نوین مارکتینگ” را جستجو می کنید، زیر نتایج جستجوی اصلی، لینک های حوزه های مختلف وب سایت نوین مارکتینگ را می بینید. این موضوع ار دو طریق می تواند به جستجوگر کمک کند: قبل از اینکه بخواهند از سایت بازدید کنند می توانند بهتر بفهمند که سایت درمورد چیست، به جای اینکه مستقیم به صفحه اصلی بروند و مجبور شوند در سایت دنبال صفحه مورد نظر بگردند، گوگل به صفحه مورد نظرشان میانبر می دهد.
گوگل نمی گوید که چطور sitelink بگیرید
گوگل به وب مسترها توصیه می کند که برای سایتشان جهت یابی (navigation) مشخص ایجاد کنند و سلسله مراتب صفحاتشان را هم به خوبی طرح ریزی کنند. این ویژگی ها در الگوریتم تجزیه و تحلیل Google’s Sitelink بیشتر جواب می دهند.
کارکرد دقیق خیلی از الگوریتم های گوگل، از جمله Sitelink ها، مرحمانه است تا افراد نتوانند رتبه بندی را دست کاری کنند، با این حال ما می توانیم با دیدن نمونه ها سعی کنیم بفهمیم Sitelink ها از کجا ناشی می شوند. من با سایت های زیادی که Sitelink دارند کار کرده ام و همه این سایت ها به شکل های زیر بهم شبیه هستند:
شاید این عوامل دقیقا چیزی باشند که گوگل استفاده می کند تا Sitelink ها به راه بیاندازد ، و شاید هم نباشند. در هر صورت هر چیزی که در این فهرست اورده شده برای برنامه بازاریابی وب مطلوب است، بنابراین استفاده از این فهرست به عنوان راهنما می تواند سایت شما را تاثیر گذارتر کند.
همچنین متوجه شده ام که برخی مشکلات سایت باعث می شوند نتوانند Sitelink بگیرند. برخی از ویژگی هایی که می توانند مانع Sitelink ها شوند عبارتند از:
نشانه هایی که الگوریتم Google’s Sitelinks از آنها استفاده می کند
باز هم تکرار می کنم که در این مورد اطمینان نداریم ولی با مشاهده دستورالعمل گوگل وب مستر و با بررسی صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل، می توانیم بعضی از این نشانه ها را پیدا کنیم. دستورالعمل Google’s Webmaster در اولین بخش زیر دستوراعمل های طراحی و محتوا می گوید ” سایتی با سلسله مراتب و لینک های متنی مشخص درست کنید.” این توصیه به چند دلیل خوب است. سلسله مراتب و جهت یابی مشخص برای بازدید کننده خوب است و به موتور جستجو کمک می کند بفهمد موضوع هر صفحه چیست. اگر گوگل نتواند معنای هر زیر صفحه را حال چه از طریق تحلیل و چه از طریق مشاهده عملکرد بازدید کننده بفهمد، نمی تواند Sitelink ایجاد کند.
ما می دانیم که صفحات جستجوی گوگل حاوی لینک های با اطلاعات مشخص هستند و تعداد زیادی از کاربران هم حساب گوگل دارند، بنابراین گوگل می تواند عملکرد آنها را طی مرور زمان مشاهده کند. گوگل Google Analytics را به صورت رایگان در اختیار وب مستر ها قرار می دهد. مرورگر کروم هم رایگان است. گوگل این همه منبع صرف تمامی این پیگیری ها نمی کند و این همه برنامه نمی نویسد، بدون اینکه به فکر بازگشت سرمایه اش باشد. در بهترین حالت می توانیم فرض را بر این بگیریم که گوگل به نحوی از همه این داده ها استفاده می کند تا نتایج جستجوی خود را با ویژگی هایی مثل Sitelink ها بهبود و ارتقا دهد.
من اگر جای گوگل بودم دوست داشتم بدانم کدام یک از نتایج جستجو، بیشترین میزان نرخ کلیک را برای یک کلمه کلیدی مشخص دریافت می کند. همینطور می خواستم بدانم آیا جستجوگر ها از نتایج جستجوی من راضی هستند یا خیر. اگر جستجوگر های زیادی یک لیست مشخص را انتخاب کنند و بعد به صفحه نتایج جستجو بازگردند، نشان می دهد که کیفیت نتایج جستجو ضعیف بوده است. همه این اطلاعات به صورت خودکار جمع آوری می شوند
چطور شانس گرفتن Sitelink ها را بالا ببریم
اگرچه دراین زمینه قثط می توانیم به حدس و گمان تکیه کنیم، با این حال می توانیم کارهایی بکنیم که هم برای بازاریابی از طریق موتور جستجو و هم برای تجربه کاربر خوب است. حتی اگر این حدس و گمان ها به نتیجه نرسند، تلاشی که برای به کار بستن این توصیه ها انجام می دهید بی فایده نخواهند بود: